Parking Station in Hasselt
Bouwen van een half-ondergrondse parkeergarage. Project in THV met Antwerpse Bouwwerken NV
Bouwheer/Opdrachtgever: Hasselt Stationsomgeving NV
Architect/Studiebureau: Eurostation
Budget: 10.420.296 EUR
Periode: 2006-2008
De nieuwe parking aan het station in Hasselt is een project wat ons nauw aan het hart ligt.
In dit opzicht en door onze goede relaties met de firma Antwerpse Bouwwerken hebben wij dit project binnen kunnen halen.
Na de grondwerken is de firma glansbeton begonnen met het storten van ruwe betonplaten. De funderingsplaten hadden plaatselijk een dikte van tot 80 cm. Deze funderingsplaten werden uitgevoerd in fasen van 400 a 500 m² per dag. Natuurlijk kunnen wij groter aan (zie daarvoor project blauwe boulevard van dezelfde periode zijnde 1.200 m³/dag) maar de ingenieur had opzettelijk gekozen om de platen maar uit te voeren in fasen van 500 m².
Dat men bezig is met een volledige opwaardering van de stationsomgeving in hasselt kun je terugvinden in de stationskrant van februari 2007. Onderstaand lichten we enkele van de belangrijkste gegevens uit.
inleiding: de renovatie van de stationsomgeving.
Een gebied dat de laatste twintig jaar bleef steken in zijn ontwikkeling en wel eens zorgde voor een onveilig gevoel, eigen aan stationsbuurten. Nochtans heeft het gebied tal van potenties. “Het ligt op vijf minuten wandelafstand van de binnenstad, op amper vijf minuten rijden van de autostrade en is tegelijk een knooppunt van het openbaar vervoer. Het is de ideale locatie om te wonen en te werken.” Het stadsbestuur kijkt echter verder en profiteert van de ontwikkelingen die hier mogelijk zijn om ook de ruime omgeving extra groeikansen te geven. “Als we in de stationsbuurt investeren in parkeermogelijkheden, woningen en kantoren straalt dit ook uit naar Runkst en het Heilig Hart. Er ontstaan mogelijkheden om ook daar groenzones aan te leggen, de woonkwaliteit te verbeteren”, verduidelijkt Heman Reynders.
Het zijn ambitieuze plannen, maar ook al erg concreet. Zo wordt op dinsdag 23 mei de aftrap gegeven van de totale opwaardering van de stationsomgeving met afbraakwerken van de oude los- en laadkades. Vanaf dan wordt u via een ‘stationskrant’ en de website http://werken.hasselt.be/ op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Het eerste huzarenstuk dat u kan volgen, is de bouw van een parkeergarage van 827 plaatsen. Tegen einde 2007 wordt ze in gebruik genomen. Vanaf dan kunnen in sneltreinvaart de nu nog als parkeergebied ingenomen gronden worden ingericht als park of plaats maken voor woningen en kantoren. Hasselt is op weg naar een nog mooiere toekomst.
Om de foto's groter te zien, klik je met je muis op een afbeelding hieronder
{rokzoom album=|stat_has|}images/glansbeton/ref-hasselt-parking_station/has01.jpg{/rokzoom}{rokzoom album=|stat_has| }images/glansbeton/ref-hasselt-parking_station/has02.jpg{/rokzoom}{rokzoom album=|stat_has|}images/glansbeton/ref-hasselt-parking_station/has03.jpg{/rokzoom}{rokzoom album=|stat_has|}images/glansbeton/ref-hasselt-parking_station/has04.jpg{/rokzoom}{rokzoom album=|stat_has|}images/glansbeton/ref-hasselt-parking_station/has05.jpg{/rokzoom}
Masterplan geeft visie.
De eerste stap in de ontwikkeling van de stationsomgeving was het uittekenen van een masterplan voor het hele gebied. Die opdracht werd toevertrouwd aan West 8, een bureau dat een mooie staalkaart van geslaagde bouwprojecten kan voorleggen van Kopenhagen tot Thessaloniki, Puerto Rico en Singapore. Zowel de Vlaamse Gemeenschap, de NMBS, Euro Immo Star en De Lijn stemden in met dit masterplan en engageerden zich tot samenwerkingsakkoorden met het stadsbestuur. Op 27 november 2003 tekenden zij de samenwerkingsovereenkomst.
In grote lijnen
Het masterplan speelt optimaal de troeven uit van deze ideaal gelegen stationsomgeving. Ze is amper vijf minuten wandelen verwijderd van de binnenstad, op 5 minuten rijafstand van de autostrade E313 en fungeert als knooppunt van hoogwaardig openbaar vervoer.
In de visie op de stationsomgeving wordt echter niet voorbij gegaan aan het belang van de auto als vervoermiddel om de stad te bereiken. Vandaar de aanleg van een ontsluitingsweg, rijkelijk ingebed in het groen (Parklaan) die aansluiting geeft op de ruime nieuw op te richten parking. De gebouwen die in het projectgebied komen krijgen elk een eigen gezicht en een eigen profiel en dragen zo bij tot de her- en opwaardering van het gebied. Doordat nieuwe parkeergelegenheid in de stationsomgeving ontstaat komen H. Hart en Runkst minder onder parkeerdruk te staan en kan ook daar aan een verbetering van de woonomgeving gewerkt worden. Er ontstaat ruimte voor openbaar groen, nieuwe woongelegenheden ingebed in een aangename omgeving en ook ruimte voor bewonersparkeren.
Ook deel uitmakend van de totaalvisie is het creëren van meer aangename, veilig aanvoelende verbindingen tussen het stadscentrum en de wijk Runkst. De drie bestaande ondergrondse verbindingen worden verbeterd. Belangrijk in dit masterplan is ook de nieuwe verbindingsweg naar de Grote Ring. Deze zorgt ervoor dat ondanks alle ontwikkelingen er geen extra verkeersdruk ontstaat op de al bestaande wegen en de stationsbuurt uitgroeit tot een gezellige buurt.
Parking
In de "stationsbuurt" komt de grootste parkeergarage van Hasselt. Ze telt 827 plaatsen. De nieuwe weg die aansluit op de grote ring (Parklaan) geeft directe aansluiting op een dubbele inrit van de parkeergarage. De dubbele uitrit en een secundaire inrit zijn voorzien aan de zijde van de Grote Breemstraat. Voetgangersin- en uitgangen zijn gepland ter hoogte van het Stationsplein en de Grote Breemstraat. (plan niveau 8.78 en 11.71)
Het eigenlijke parkeergedeelte met 2 parkeerniveau’s ligt bovengronds zodat zonder technische hulpmiddelen een maximale ventilatie kan gegarandeerd worden. De binnenruimte van de parkeergarage wordt ruim opgevat. Natuurlijk licht dringt rijkelijk naar binnen en de plafondhoogtes variëren van ongeveer 2,70 tot 3,70 meter.
De constructie wordt grotendeels uitgevoerd in prefab-betonelementen. De parking wordt afgewerkt met een ‘daktuin’, een uit de kluiten gewassen groenaanplanting, met grote bomen en sierlijke heesters. Het groendak is perfect geïntegreerd in de groenzone die de Nieuwe Statie tot een aangenaam verblijfsgebied maakt. Ze start aan de Grote Ring en buigt ter hoogte van de oude spoorwegbedding die loopt van aan het station via de Koningin Astridlaan richting Mouterijstraat en Stokerijstraat naar het Albertkanaal. Ook aan de zijde van Runkst kent ze haar groene uitlopers.
De uitvoeringstermijn bedraagt 500 kalenderdagen.
Tijdsplanning
Hinder omgeleid
Het werfverkeer dat van en naar de werf rijdt zal geen gebruik maken van de woonstraten in de buurt, maar wordt omgeleid via een aparte werfweg die parallel loopt met de spoorweg en zijdelings van het Technisch Instituut Heilig Hart aansluit op de wegen die onder de spoorwegbrug lopen om zo toegang te geven tot de Grote Ring.Polyvalent/multifunctioneel kantoorgebouw
Boven op de ondergrondse parkeergarage bouwt de NV Hasselt Stationsomgeving een polyvalent kantoorgebouw. Het komt deels op de parking te staan en de werken worden dan ook aangevangen van zodra de parking voldoende ver gevorderd is. Na realisatie zal het gebouw met een vloeroppervlakte van 22.334 m² vnl. onderdak bieden aan diensten. Het gebouw krijgt een belangrijke icoonwaarde en steekt met een ‘toren’ van 14 verdiepingen flink boven de omgeving uit. De gevelwanden zijn langs alle zijden decoratief. Het overige gebouwengeheel telt zes verdiepingen. Op het gelijkvloers is ruimte gelaten voor de busbaan en dat in uitvoering van de visie rond de stationsomgeving zoals bepaald in het BPA.Het concept maakte voorwerp uit van een architectuurwedstrijd gewonnen door het Ontwerpteam TWINS, een samengaan van de Berlijnse architect J. Mayer H. (http://www.jmayerh.de/ ) en twee Hasseltse architectuurbureaus, A2o-architecten
(http://www.a2o-architecten.be/) en Lens°Ass.( en http://www.lensass.be/)
Woningcomplex : Koperen Dame
Een tweede markant gebouw dat in de nieuwe stationsomgeving is voorbehouden biedt een evenredige mix aan kantoren, handelszaken en betaalbare middelgrote en kleine appartementen (124 appartementen).Het gebouw komt naast de huidige ACW-kantoren en kreeg de plastische naam ‘De koperen dame’ opgespeld. Het wordt na een internationale architectuurwedstrijd ontworpen door het gerenommeerde architectenbureau Zwarts en Jansma uit Amsterdam. (http://www.zwarts.jansma.nl/)
Goed gecommuniceerd
De NV Stationsomgeving maakt er een erezaak van om alle omwonenden in de stationsomgeving en ver erbuiten goed te informeren over de werken en ontwikkelingen in het gebied. Het kan daartoe rekenen op de medewerking van het stadsbestuur Hasselt.De plannen inkijken kan gedurende de uitvoering van de werken tijdens de kantooruren in een werflokaal.
Voor het melden van abnormale hinder en aanverwante opmerkingen over de aan gang zijnde werken is de heer Marc Verachtert, aangeduid als aanspreekpunt. Hij is te bereiken via
Via de dienst Informatie- en beleidsondersteuning wordt bovendien, op regelmatige tijdstippen en telkens een nieuwe fase van de werken ingaat, een ‘stationskrant’ uitgegeven die huis aan huis bedeeld wordt en in de inkomhal van het treinstation ter beschikking ligt van de reizigers. Ook de website http://werken.hasselt.be/ geeft voortdurend zicht op de meest actuele informatie, terwijl ook de stadskrant De Nieuwe Hasselaar (maandblad uitgegegen door het stadsbestuur) en stadstelevisie (donderdagavond op TV-Limburg) de nodige aandacht aan de werken zullen besteden .
Ivan Vanrykel vervult een functie als brugfiguur naar de wijkbewoners. Hij volgt van nabij de werfvergaderingen en evoluties rond de stationsomgeving. Wijkbewoners kunnen hem bereiken via
Enkel cijfermateriaal
Kostprijs: 10,3 miljoen euro
Uitgegraven grond: 49.500 m³
Weggevoerde grond: 36.000 m³
Hoeveelheid staal: meer dan 1000 ton
Welfsels (tussen de balken in de parking) 25.000 m³
Hoogte van de komende gebouwen: max. 15 verdiepingen
Funderingsplaten: 6.000 m³
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Comments